Ресурсні характеристики валопроводу турбоагрегату К-1000-60/3000 після часткового відновлення ротора
DOI:
https://doi.org/10.20998/2078-774X.2023.04.05Анотація
Українська об’єднана енергосистема експлуатується в надзвичайно важкому стані. Значна частка пошкоджених, або недосяжних енергоблоків спричиняє суттєвий дефіцит виробничих потужностей в енергосистемі. Таким чином, виведення з експлуатації потужного енергоблоку, що покриває базову частину графіка навантаження на довготривалий капітальний ремонт є небажаною. На одному із турбоагрегатів К-1000-60/3000 ЛМЗ відбулося пошкодження п’ятого ступеня циліндра високого тиску. Для повного відновлення даного пошкодження необхідно залучати виробничі потужності виробників даного турбоагрегату, а ремонтні роботи спричинять тривалий простій потужного енергоблоку, що покриває базову частину графіку електричного навантаження. В роботі [1] запропоновано варіант виконання циліндру високого тиску без робочих лопаток даного ступеня. Проте, в енергетиці відсутній досвід експлуатації енергоблоку К-1000-60/3000 без робочих лопаток одного із ступенів. Тому в даній роботі проведено дослідження рівня пошкодження металу, що виникає при асинхронному включення турбогенератора в енергосистему, для стандартного валопроводу та валопроводу після відновлення. Результати моделювання показали, що асинхронне включення призводить до появи крутильних коливань усього валопроводу. В разі 30-ти спроб підключення турбогенератора до мережі виникають пошкодження від крутильних коливань на рівні 2,1 % для стандартного валопроводу та 2 % для валопроводу після відновлення.
Посилання
Usatyi O., Chernousenko O., Peshko V. (2023), “Search-ing for Possible Design Solutions to Extend the Service Life of the HPC of a Powerful NPP Turbine after Damage to the Rotor Blades”, Bulletin of NTU “KhPI”. Series: Power and heat engineering processes and equipment, no. 1–2(13–14), pp. 5–10, ISSN 2078-774X (print), ISSN 2707-7543 (on-line), https://doi.org/10.20998/2078-774X.2023.01.01.
(2006), Turbina parovaya K-1000-60/3000. Texnicheskoe opisanie i instrukciya po e'kspluatacii № 1-E'-TC-2 [Steam turbine K-1000-60/3000. Technical description and oper-ating instructions No. 1-E-TC-2], NAE'K “E'NERGOATOM”, Varash 112 p.
Bovsunovsky A. P. (2015), “Fatigue damage of steam turbine shaft at asynchronous connections of turbine gen-erator to electrical network”, Journal of Physics: Confer-ence Series. 11th International Conference on Damage As-sessment of Structures (DAMAS 2015) 24–26 August 2015, Ghent, Belgium, vol. 628, 8 p, https://doi.org/10.1088/1742-6596/628/1/012001.
Bovsunovsky A., Shtefan E., Peshko V. (2023), “Model-ing of the circumferential crack growth under torsional vi-brations of steam turbine shafting”, Theoretical and Ap-plied Fracture Mechanics, vol. 5, https://doi.org/10.1016/j.tafmec.2023.103881.
Mitsche, J. V., Rusche P. A. (1980), “Shaft torsional stress due to asynchronous fault synchronization”, IEEE Trans-actions on Power Apparatus and Systems, vol. PAS-99, is. 5, pp. 1864–1870, ISSN 0018-9510, https://doi.org/10.1109/TPAS.1980.319835.
Chernousenko O., Peshko V., Marisyuk B., Bovsunovsky A. (2020), “Estimation of Steam Turbine Shafts Fatigue Damage Caused by Torsional Vibrations”, Proceedings of the 8th International Conference on Fracture, Fatigue and Wear. FFW 2020. Lecture Notes in Mechanical Engineer-ing. Springer, Singapore, pp. 533–541, ISBN 978-981-15-9893-7, DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-15-9893-7_39.