Опис руху безпілотного транспорту літакового типу
DOI:
https://doi.org/10.20998/2078-774X.2023.04.12Анотація
Безпілотні транспорті засоби наразі використовуються у більшості сфер нашого життя, від розважальної та навчальної до військової чи рятувальної. У кожній з цих сфер є певні вимоги та критерії до транспортного засобу, який їм необхідний, для розважальної достатньо найпростішої конструкції, що зможе літати, для наукової – це більш складні апарати, які необхідні для збору певних даних, для військових - апарати, які не тільки можуть вести спостереження та моніторинг, але й має можливість вражати необхідні цілі, для рятувальної сфери - це той вид транспорту, який буде мати змогу доставляти грузи та транспортувати людину. Враховуючи необхідність безпілотного транспорту, актуальність розробки нових та вдосконалених типів є надзвичайно високою. Предметом дослідження в статті є безпілотний транспорт літакового типу. Мета полягає в проведенні розрахунків та описі руху безпілотного транспортного засобу літакового типу, який проєктується. В роботі представлені найпоширеніші концептуальні види безпілотних літальних апаратів. Враховуючи концептуальні види за основу при проєктвання розглядається саме літакоподібний тип. Запропонована та представлена система координат, для аналізу руху літального апарату (ЛА). Для складання математичних моделей руху ЛА обрано метод рівнянь лагранжа другого роду. Розглянуто та обчислено кінетичну енергію складного тіла, що здійснює складний рух, для цього обчислення проводяться в абсолютному русі, використовуючи абсолютні лінійні та кутові швидкості. Продемонстровані обрані кути, які використовуються для розрахунків. Розглянуто момент інерції щодо миттєвої осі та з їх допомогою складено рівняння кінетичної енергії обертання відносно осі. За допомогою проведених розрахунків було знайдемо межі зміни кутів. Отримані дані необхідні для подальших розрахунків, таких як: визначення фокусу літального апарата за кутом атаки, визначення похідної коефіцієнта підйомної сили фюзеляжу за кутом атаки та всі подальші розрахунки, які пов’язані з запропонованими кутами. Розглянутий підхід дозволяє здійснювати прогнозування польотного плану з урахуванням витрати енергії та дозволяє розрахувати необхідну кількість енергії для виконання поставленого завдання.
Посилання
Jordan J. (2021), “The future of unmanned combat aerial vehicles: An analysis using the Three Horizons frame-work”, Futures, vol. 134, ISSN 0016-3287, https://doi.org/10.1016/j.futures.2021.102848
Sakiyama, M. (2017), “The Balance Between Privacy and Safety in Police UAV Use: The Power of Threat and its Ef-fect on People’s Receptivity”, UNLV Theses, Dissertations, Professional Papers, and Capstones, No. 3166, http://dx.doi.org/10.34917/11889745.
Rebolo-Ifrán, N., Graña Grilli M., Lambertucci S. (2019), “Drones as a Threat to Wildlife: YouTube Complements Science in Providing Evidence about Their Effect”, Envi-ronmental Conservation, vol. 46, is. 3, pp. 205-210, https://doi.org/10.1017/S0376892919000080.
Bettina M. (2021), “Vertical Takeoff and Landing (VTOL) Small Unmanned Aircraft Systems (sUAS)”, Trends in Technical & Scientific Research, vol. 5, is. 1, no paper 555651, https://doi.org/10.19080/TTSR.2021.05.555651.
Pohudina, O., Bykov A., Kritskiy D., Kovalevskyi M. (2021), “The Method of Flight Mission Formation for a Group Autonomous Flight of Unmanned Aerial Vehicles”, Integrated Computer Technologies in Mechanical Engi-neering: Lecture Notes in Networks and Systems book, vol. 367, pp. 894–901, https://doi.org/10.1007/978-3-030-94259-5_69.
Pohudina, O., Kritskiy D., Koba S., Pohudin A. (2020), “Assessing Unmanned Traffic Bandwidth”, Integrated Computer Technologies in Mechanical Engineering. Ad-vances in Intelligent Systems and Computing, vol. 1113, pp. 447–458, https://doi.org/10.1007/978-3-030-37618-5_38.
Pohudin А., Pohudina, O., Bykov, A., Plastun T. (2022), “Simulation of the automatic flight of a small unmanned aerial vehicle over a marker line”, Open Information and Computer Integrated Technologies, vol. 95, pp. 71–82, https://doi.org/10.32620/oikit.2022.95.06.
Nowakowski, M., Sibilski K., Sibilska-Mroziewicz A., Zyluk A. (2021), “Bifurcation Flight Dynamic Analysis of a Strake-Wing Micro Aerial Vehicle”, Applied Sciences, vol. 11, is. 4, https://doi.org/10.3390/app11041524.
Liu Yi, Xie Changchuan (2018), “Aeroservoelastic stabil-ity analysis for flexible aircraft based on a nonlinear cou-pled dynamic model”, Chinese Journal of Aeronautics, vol. 31, is. 12, p. 2185–2198, ISSN 1000-9361, https://doi.org/10.1016/j.cja.2018.08.019.
Kritskiy, D., Yashin S., Koba S. (2021), “Unmanned Aeri-al Vehicle Mass Model Peculiarities”, Mathematical Mod-eling and Simulation of Systems (MODS'2020). Selected Papers of 15th International Scienrific-practical Confer-ence, MODS, 2020 June 29–July 01, Chernihiv, Ukraine. Advances in Intelligent Systems and Computing, Vol. 1265, pp. 299–308, https://doi.org/10.1007/978-3-030-58124-4_29.