Моторвагонний рухомий склад з акумуляторним живленням

Автор(и)

  • Галина Омеляненко Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-3276-5476
  • Віктор Омельяненко Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-1319-7004
  • Олександр Демидов Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0003-0532-9748
  • Костянтин Іванов Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0009-0000-3000-8191
  • Валерій Немашкало Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0009-0008-2703-7889

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-774X.2024.02.09

Анотація

Розглянуто використання накопичувачів енергії на моторвагонному рухомому складі. Проаналізовано рухомий склад європейських та японських виробників, на якому накопичувачі енергії використано для забезпечення живлення при русі неелектрифікованими ділянками. Запропоновано використання та визначено параметри накопичувача енергії для автономного руху моторвагонного поїзду між станціями Мерчик та Богодухів. Це дозволить покращити транспортне обслуговування пасажирів, скоротити експлуатаційні витрати та зменшити вплив на навколишнє середовище.

Посилання

Kabinet Ministriv Ukrai'ny (2024), Nacional'na transportna strategija Ukrai'ny na period do 2030 roku: rozporiadzhennja vid 18 travnja 2018 r. № 430-r Kyi'v [Cabinet of Ministers of Ukraine. National Transport Strategy of Ukraine for the period up to 2030: Order of 30 May 2018, No. 430-p.], Access mode: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1550-2024-п#n17 (accessed 27 November 2024).

Rail Research & Innovation (2024), Making rail transport more sustainable, comfortable and quieter, Access mode: https://rail-research.europa.eu/latest-news/making-rail-transport-more-sustainable-comfortable-and-quieter/ (accessed 27 November 2024).

STADLER Rail (2024), FLIRT Akku: continues where the overhead line ends, Access mode: https://www.stadlerrail.com/en/solutions/rolling-stock/mainline-flirt-akku (accessed 27 November 2024).

Railway Gazette (2017), Stadler launches Wink multiple-unit offering a range of traction options, 22 Nov., Access mode: https://web.archive.org/web/20171122162634/http://www.railwaygazette.com/news/traction-rolling-stock/single-view/view/stadler-launches-wink-multiple-unit-offering-a-range-of-traction-options.html (accessed 27 November 2024).

Siemens Mobility (2024), Desiro ML ÖBB Cityjet eco for ÖBB Personenverkehr AG, Access mode: https://assets.new.siemens.com/siemens/assets/api/uuid:b26911b1-2b0e-48b4-b593-81adbf032d75/db-desiro-ml-oebb-cityjet-eco-e.pdf (accessed 27 November 2024).

Siemens Mobility (2024), Mireo Plus B – A pioneering step into the future, Access mode: https://www.mobility.siemens.com/global/en/portfolio/rolling-stock/commuter-and-regional-trains/mireo/mireo-plus-b.html (accessed 27 November 2024).

ALSTOM (2020), Alstom signs first contract for battery-electric regional trains in Germany, Access mode: https://www.alstom.com/press-releases-news/2020/2/alstom-signs-first-contract-battery-electric-regional-trains-germany (accessed 27 November 2024).

Dollinger A., Pernička J. (2022), “Talent 3 BEMU In Passenger Service”, Railvolution, 14 Feb., Access mode: https://www.railvolution.net/news/talent-3-bemu-in-passenger-service (accessed 27 November 2024).

Railway Pro (2022), NWL orders additional Civity BEMU trains, July 1, Access mode: https://www.railwaypro.com/wp/nwl-orders-additional-civity-bemu-trains/ (accessed 27 November 2024).

Fedele E., Iannuzzi D., Del Pizzo A. (2021), “Onboard energy storage in rail transport: Review of real applications and techno‐economic assessments”, IET Electrical Systems in Transportation, vol. 11, is. 4, pp. 279–309, https://doi.org/10.1049/els2.12026.

HITACHI (2024), Battery Commuter Trains, Access mode: https://www.hitachirail.com/products-and-solutions/battery-powered-trains/battery-commuter-trains/ (accessed 27 November 2024).

Alstom (2024), Coradia iLint – the world's 1st hydrogen powered passenger train, Access mode: https://www.alstom.com/solutions/rolling-stock/alstom-coradia-ilint-worlds-1st-hydrogen-powered-passenger-train (accessed 27 November 2024).

State Administration of Railway Transport of Ukraine (2010), Pravyla tiahovykh rozrakhunkiv dlja poiznoji roboty po elektrovozakh ChS7, ChS8, DE1, DS3, 2EL5, 2ES5K, teplovozakh TEP150, TEM103, dyzel’-poizdakh DEL-02, elektropoizdakh EPL2T, EPL9T [Rules of traction calculations for train operation on electric locomotives CS7, CS8, DE1, DS3, 2EL5, 2ES5K, diesel locomotives TEP150, TEM103, diesel trains DEL-02, electric trains EPL2t, EPL9t, approved by Order of Ukrzaliznytsja dated 22.12.2010 No. 206-ЦЗ.], Kyiv, 56 p., Ukraine.

TOSHIBA (2024), Combination type cells, Access mode: https://www.global.toshiba/ww/products-solutions/battery/scib/product-next/product/cell/combination.html (accessed 27 November 2024).

Goolak, S., Kondratieva, L., Riabov, I., Lukoševičius, V., Keršys, A., & Makaras, R. (2023), “Research and Optimization of Hybrid On-Board Energy Storage System of an Electric Locomotive for Quarry Rail Transport”, Energies, vol. 16, is. 7, no. 3293, https://doi.org/10.3390/en16073293.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-13

Номер

Розділ

Енергетичні та теплотехнічні процеси й устаткування